RAGNAR ELNYG

“Ranskassa äitini synnytti minut ja teki minusta lihaa ja luuta olevan ihmisen, mutta Suomessa olen syntynyt uudestaan miehenä ja taiteilijana.” 

Ragnar elnyG (1993–) on ranskalaissyntyinen transsukupuolinen taiteilija, joka valmistui Kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta vuonna 2021.

https://nuoret2023.fi/RAGNAR-ELNYG-FI

https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090845573

Teoksiaan jo laajasti esittänyt Ragnar elnyG tuo Kriittiseen Galleriaan ensimmäisen yksityisnäyttelynsä. Taiteilija kertoo itse teoksistaan:

Monet teokseni käsittelevät siirtymävaiheita. Mutta eivät ainoastaan muutosta naisesta mieheksi. Siirtymistä kuvitteellisesta maailmasta todellisuuteen, hajanaisen tiedon muuttumista jäsennellyksi esitykseksi, kokemuksesta videoksi, ei-toivotusta roskasta installaatioksi, yhden elämänvaiheen vaihtumista toiseksi. Kerran sain seuraavanlaista palautetta teoksestani: “Valtaosa gay/trans/queer-taiteesta kuvaa kehoa tai intiimiä seksuaalisuutta. Sinun taiteesi vie matkalle mielesi sopukoihin.” Liika ei ole koskaan tarpeeksi. Ei ole oikeastaan mitään keinoa lähestyä jonkun toisen sielua, nähdä maailmaa hänen silmiensä läpi. Vaikka toinen olisi kuinka halukas näyttämään ja toinen vastaanottamaan, oivalluksille on silti aina tilaa.

Roskaa aliarvioidaan. Samoin aliarvioidaan ryhmän valtaa yksilöön nähden, niin päivänselvältä kuin se tuntuukin. Muussa tapauksessa avun pyytäminen hädän hetkellä ei olisi niin hankalaa. Samankaltaisten asioiden runsaus synnyttää mielikuvan voimasta, jota esimerkiksi yksittäisellä esineellä ei ole. Nuo osaset voivat paljastaa kuinka monia aarteita roskalaatikoistamme on vielä löydettävissä ja talteen poimittavissa, ja mitä voimme tehdä jätteiden vähentämiseksi elämässä ja taiteessa, kun planeettamme on jo käytetty loppuun.

Installaatio muokkaa esityspaikkaa, joten näyttelytilan rajoja modifioimalla voidaan myös vaikuttaa siihen, mikä katsojan yhteys tilaan on, ja siitä syntyy ainutkertainen kokemus. Se kyseenalaistaa, se voi vaivata. Mutta eikö juuri se joskus olekin koko jutun pointti? Prosessi on myös varsin antoisa. Siitä saa paljon irti. Se herättää kaikenlaisten asioiden universumin henkiin ja tuo sen käsien ulottuville, vaikka se samalla onkin hauras ja lyhytikäinen.

Mitä videoihin tulee, ne voi jakaa kahteen eri ryhmään: niihin, jotka kietoutuvat tarinan ympärille kuin merenmies ja niihin, jotka dokumentoivat meneillään olevaa koetta. Käytän töissäni usein kehoani. Mutta olen keskittynyt pikemminkin ihmiskehon mahdollisuuksiin kuin varsinaiseen yksilöllisyyteen. Rintaleikkaus ja sukupuolenkorjaus tarjoavat tilaisuuden dokumentoida epätavanomaista matkaa, olipa kyseessä fyysiset muutokset tai oppimiskokemukset: pyrkimystä oppia vasenkätiseksi, tanssimaan en pointe -tekniikalla, soittamaan viulua… Tämän projektin puitteissa haluaisin tutkia mikä kaikki muu onkaan vielä mahdollista. Rajoitteita on enemmän mielessämme kuin todellisuudessa. Jokaisen on mahdollista tarkastella omia rajoitteitaan ja oppia jotakin. Muuta.

Korvakipu
Lasissa
Les aléas jactent et les dés sont jetés,
Me cago en la leche, qui était dedans.
You see the wall from behind.
”A man with missing fingers plays a strange guitar”,

Varvas varas,
The tale is stolen
Neither one, nor twO.
Neither me, nor yoU.
Neither Id, nor egO.

Neither bad, nor gooD
Neither face, nor hooD
Neither past, present, or to to be sO

To the past It’s straight standing framE
Is how time sees It’s slanting shadoW.